ENJOY
a complimentary trial
Yoga level
  • Basic Level
  • Intermediate Level
  • Advanced Practitioner
Class of interest
    * Required fields
    I agree to receive material for advertising purposes
     
    ENJOY A COMPLIMENTARY TRIAL
    SELECT YOUR CLASS OF INTEREST
    OF YOUR CHOICE

    WATCH AND READ

    May 15, 2018, 12:34 p.m.
    YOGA & MEDITATION | The solution to stress and anxiety

    Τι πυροδοτεί το στρες; Ο μηχανισμός του στρες πυροδοτείται συνήθως όταν υπάρχει η αίσθηση, υποκειμενικά ή αντικειμενικά, ότι βρισκόμαστε σε κίνδυνο ή ότι κάτι μας απειλεί. Αυτό μπορεί να είναι κάποιο πρόβλημα στην καθημερινότητά μας, π. χ. στην εργασία μας ή ένας πόνος που γίνεται αντιληπτός ως ασθένεια.

    Τι συμβαίνει στον οργανισμό μας όταν νιώθουμε Άγχος και Στρες; Όποια και να είναι η αιτία, όταν κάτι το εκλάβουμε ως απειλή, το μέρος του εγκεφάλου που λέγεται υποθάλαμος διεγείρεται και στέλνει μήνυμα στην υπόφυση. Αυτή με την σειρά της ενεργοποιεί διάφορους βιοχημικούς παράγοντες, που μέσω της κυκλοφορίας του αίματος διεγείρουν τα επινεφρίδια. Τα επινεφρίδια εν συνεχεία εκκρίνουν ορμόνες στο αίμα (stress hormones) όπως η αδρεναλίνη και η κορτιζόλη. Κατά την διάρκεια της παραπάνω διαδικασίας το συμπαθητικό νευρικό σύστημα ενεργοποιείται, εντείνεται ο ρυθμός του μεταβολισμού, η γλυκόζη στο αίμα και ο καρδιακός ρυθμός αυξάνονται, με αποτέλεσμα να μεταβολίζεται η ενέργεια με τέτοιο τρόπο ώστε το σώμα να μπορέσει να αντιμετωπίσει τον (θεωρούμενο) επερχόμενο κίνδυνο. Όταν λοιπόν το συμπαθητικό σύστημα κυριαρχεί, η σκέψη μας, λόγω του φόβου ή της αίσθησης κινδύνου, επικεντρώνεται σε ένα στόχο/επιθυμία ή στην αποστροφή/τάση φυγής (fight-or-flight response). Και κάπως έτσι ξεκινά η κατάσταση «εκτάκτου ανάγκης»

    Μήπως τελικά το στρες χρειάζεται; Το να βρισκόμαστε σε εγρήγορση και να είμαστε σε επιφυλακή για να αντιμετωπίσουμε μια απειλή, είναι μια φυσιολογική λειτουργία όταν πραγματικά τίθεται θέμα αυτοσυντήρησης, προστασίας της ζωής μας και επιβίωσης. Ωστόσο ο μηχανισμός αυτός είναι προγραμματισμένος να λειτουργεί για συγκεκριμένο χρονικό διάστημα, και για όσο διαρκεί ο κίνδυνος. Μετά την παρέλευσή της απειλής, επέρχεται χαλάρωση και ηρεμία, που επαναφέρει τον οργανισμό σε κατάσταση ισορροπίας.

    Ποιές οι επιπτώσεις του Στρες στην υγεία μας; Η παρατεταμένη λειτουργία του μηχανισμού του στρες από συνήθεια ή ασυνείδητα, δημιουργεί συνθήκες που ευνοούν την εμφάνιση ασθενειών, αισθήματος δυστυχίας και δυσχέρειας ανταπόκρισης στις απαιτήσεις της καθημερινότητάς μας, που μας κάνουν να υποφέρουμε. Όταν είμαστε σε μακροχρόνια υπερένταση χωρίς επαρκή ξεκούραση, αυτό προοδευτικά μας εξουθενώνει σωματικά, νοητικά και συναισθηματικά . Τα συμπτώματα του στρες εκδηλώνονται τόσο σε σωματικό, όσο και σε ψυχολογικό επίπεδο.

    Σε σωματικό επίπεδο βιώνουμε:

    Σώμα σε υπερένταση. Οι μυς συσπώνται κάτω από την επίδραση της αδρεναλίνης για να είναι σε ετοιμότητα να δράσουν.

    Επιτάχυνση της αναπνοής που γίνεται πιο ρηχή και γρήγορη.

    Ελλιπή οξυγόνωση των κυττάρων και των ιστών.

    Αύξηση του καρδιακού ρυθμού και αρτηριακή πίεση.

    Δημιουργία προβλημάτων στην πέψη και το μεταβολισμό και πολλά άλλα.

    Σε ψυχολογικό επίπεδο έχουμε:

    Νου σε υπερδιέγερση που σκέφτεται ακατάπαυστα πιθανούς κινδύνους ή βάζει συνεχώς υπερβολικούς στόχους.

    Συνεχόμενη αίσθηση απειλής ή κινδύνου.

    Δυσχέρεια κατανόησης των πραγματικών αναγκών μας.

    Ακαμψία σώματος, συναισθημάτων και νου (κατάσταση μάχης) ή κατάπτωση και απόγνωση (κατάσταση φυγής).

    Χαλάρωση και ηρεμία το κλειδί για καλή υγεία. Η υγεία και ευεξία μας εξαρτώνται κυρίως από την ετοιμότητα και ευελιξία μας να επωφελούμαστε από το μηχανισμό του στρες μόνο όταν υπάρχει πραγματική ανάγκη και να τον εγκαταλείπουμε και να χαλαρώνουμε σε κάθε άλλη περίπτωση. Εάν σκεφτούμε τι μας κινητοποιεί και τι μας ενεργοποιεί στη ζωή, θα δούμε ότι δύο είναι οι σημαντικότεροι παράγοντες. Η ανάγκη για ασφάλεια και προστασία, αλλά και η ανάγκη για ανάπτυξη και εξέλιξη. Ο μηχανισμός του στρες καλύπτει την ανάγκη να προστατευθούμε και να παλέψουμε για την επιβίωσή μας. Η χαλάρωση/ηρεμία μας επιτρέπει να μειώσουμε την ένταση και τους ρυθμούς μας. Μας ανοίγει την πόρτα στην αυτοθεραπεία, την ανάπτυξη και την ευεξία.

    5 Τρόποι να αντιμετωπίσουμε αποτελεσματικά το Στρες και το Άγχος. Ο διαλογισμός είναι ένα σημαντικό εργαλείο για να απαλλαγούμε από τη συνήθεια και τον εθισμό του στρες και ταυτόχρονα μας επιτρέπει την πρόσβαση στα οφέλη της χαλάρωσης και της ηρεμίας. Βοηθάει το νου να είναι πιο συγκεντρωμένος, να έχει διαύγεια και να λειτουργεί περισσότερο συνειδητά και λιγότερα μηχανικά. Προοδευτικά μαθαίνουμε να χρησιμοποιούμε το νου μας πιο ισορροπημένα και να ζούμε στο παρόν απαλλαγμένοι από τους φόβους του παρελθόντος και το άγχος του μέλλοντος.

    Μερικοί άλλοι τρόποι που μπορούν να δράσουν σαν αντίδοτο για το στρες είναι:

    Η συνειδητή χαλάρωση/ξεκούραση.

    Η βαθιά διαφραγματική αναπνοή.

    Η γιόγκα και γενικότερα η φυσική άσκηση.

    Η επαφή με την φύση.

    Να θυμόμαστε ότι… Σε μεγάλο βαθμό η υγεία και ευεξία μας εξαρτάται από την ικανότητά μας να ανταποκρινόμαστε κατάλληλα, ανάλογα με την κατάσταση στην οποία βρισκόμαστε. Εγρήγορση και ετοιμότητα, όταν τίθεται θέμα εκτάκτου ανάγκης ή ηρεμία και χαλάρωση για να επανέλθουμε σε ισορροπία. Όλα αυτά μπορούμε να τα καλλιεργήσουμε είτε μόνοι μας, είτε μέσα από ομάδες διαλογισμού, γιόγκα κ.τ.λ. Επιλέγουμε αυτό που μας ταιριάζει, με πιο σημαντικό από όλα, να το κάνουμε συνειδητά και με πλήρη επίγνωση της επιλογής και της πρόθεσής μας.

    Μάντυ Μπαρτζελιώτη

    Urban Yoga Center

    BACK TO TOP